Rust i biler

Hvordan Rust begynder

Den måde, hvorpå rust normalt begynder, er gennem de stenslag og hak, du får fra småsten og sten, der rammer din bil ved daglig kørsel. Med et lille nick, der udsætter bare metal på en ubemærket placering, er det bare et spørgsmål om tid, indtil der dannes rust. Efterladt ukontrolleret længe nok vil den spise sig igennem til den anden side. Når dette sker, har du problemer, fordi når et rusthul først starter, det ikke kan stoppes. Det kan kun nedsættes. Eller i det mindste adressere det, før det spiser det til den anden side.

Hvor skal man kigge efter Rust

De mest sandsynlige områder, der skal kontrolleres for rust, ville være i og omkring hjulbrønde og på skærme umiddelbart bag dækkene. Dette er krigszoner, hvor dine dæk sparker sten og spåner lakken. Den forreste del af din bil kan også fange flyvende sten fra andre biler, hvilket også gør dette til et problemområde.

Hvis du ser på en brugt bil til salg, skal du bruge en lommelygte til at kigge under bilen bag for- og baghjulene på begge sider. Før du gør dette, skal du naturligvis sikre dig, at bilen er parkeret på en plan overflade i park / gear og nødbremsen aktiveret! Hvis det er på en skråning, skal du sætte blokke under hjulene for at øge sikkerheden. Skinne dit lys på indersiden af ​​fendere og hjulbrønde. Kontroller for overskydende kropsfyldstof, der fra denne side vil se ud som hærdet kitt, der hele klemmes op. I områder, hvor du ikke har et klart syn, skal du bruge fingrene som dine øjne og føle dig omkring. Føler du kloder af hærdet kitt derinde? I så fald ser du på et sandsynligt rustreparationsjob.

Nu kan du bruge lydtesten til at dechiffrere, hvor langt krop fyldstoffet går. Over det mistænkte område skal du trykke let på bilens krop med dine knoker. Du skulle høre en tinny metallyd. Fortsæt med at banke, og bevæg langsomt ned til det pågældende område. Skifter lyden fra tinnet til solid og tæt? Hvor lyden ændres, er det, hvor fyldstoffet starter.

Når du først har opdaget et rustreparationsjob, kan det være en god idé at stoppe din inspektion og finde en rustfri bil, for efterhånden som rusten kommer boblende tilbage gennem malingen. Bilen kan se godt ud nu, men hvis det ser ud som schweizisk ost om et år, vil du være taberen i denne aftale.

Et andet ord til den kloge for køberen af ​​brugt bil: Undgå biler med frisk maling. Tænk over det. Ingen maler en bil bare fordi farven er falmet lidt. Det blev malet, fordi det enten var i en ulykke, eller det havde et rustproblem eller værre endnu – begge dele! En kropsmand kan skjule en masse synd med maling og kropsfyldstof. Vær forsigtig.

Andre rustutsatte steder at kontrollere, når man køber en bil, ville være det udvendige gulvbelægning under førersædet og passagersæderne, det indvendige gulvbelægning under tæpper / måtter, under tæpper / måtter i bagagerummet og omkring motorrummet. Brug din lommelygte, dine øjne og fingre!

Sådan forhindres rust i at starte

Nøglen til at holde en rustfri bil er ved at stoppe rust, før den kan starte. Eller i det mindste adressere det, før det spiser det til den anden side. Fordi bare metal oxiderer og malede overflader ikke gør det, behøver du kun at beskytte din bil mod elementerne for at holde rust i en bugt. Du skal vedligeholde din bils krop ligesom alt andet. Dette betyder en periodisk kontrol af de mest almindelige områder, hvor rust muligvis bagud i det grimme hoved.

Hold noget vedhæftet maling ved hånden og gå regelmæssigt over hele bilens malede ydre med fin tandkam. Kig efter chips og hak i malingen. Hvis du finder en chip, hvor overfladetrust allerede er affolet vej ind, skal du bruge sandpapir (220 eller finere) og sand det forsigtigt ned til kendt metal. Bittesmå nicks vil være en udfordring. Pakk sandpapiret omkring spidsen af ​​en lille skruetrækker, og prøv ikke at marriere den omgivende malede overflade.

Rens snavset fra chipsene med en klud, der er fugtet med mineralsk spiritus, og lad tørre. Brug en berøringsbørste til at skubbe lidt maling på skrabet, lige nok til at udfylde hullet. Det er ikke nødvendigt at beklæde den omgivende malede overflade. Ellers vil det bare gøre dit touch mere synligt. Gør det rigtigt, og dit nick bliver praktisk talt usynlig. Hvis du laver din første prøve, skal du bare tørre den af ​​med din fugtede klud, lad den tørre og begynde forfra.

Periodisk vask af din bils understel er også en god måde at beskytte din bil mod korrosion. Besøg din manuelle bilvask månedligt, og spray også undersiden af ​​din bil og inde i hjulbrøndene. En opbygning af snavs kan holde fugt mod din bils undervogn og fremme rust. Hvis du holder den ren derunder, kan overfladerne tørre hurtigere, hvilket gør det mindre modtageligt for oxidation.

Uanset om du er på markedet efter en brugt bil eller bare prøver at opretholde dit nuværende sæt hjul, kan i praksis med følgende trin forhindre rust i at spise din bil såvel som din lommebog.

Skriv en kommentar